ΘΑ ΑΝΑΡΤΩΝΤΑΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ

Δήμος Κομοτηνής: Βήματα για τη δημιουργία πλατφόρμας τοπικής ιστορίας

ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Δημήτρης Βλάχος
Δήμος Κομοτηνής
πλατφόρμα ιστορίας
Ιστορία

Πληθαίνουν οι φιλόλογοι που δείχνουν ενδιαφέρον για τη διδασκαλία της τοπικής ιστορίας, με διαδραστικές δράσεις

Τι λένε ο επίκουρος καθηγητής Άγγελος Παληκίδης και ο σχολικός σύμβουλος φιλολόγων Ροδόπης Δημήτρης Βλάχος

Διονύσης Βοργιάς

Στη διάθεση όσων εκπονούν εργασίες τοπικής ιστορίας θα βρίσκεται ηλεκτρονική πλατφόρμα εκ μέρους του Δήμου Κομοτηνής. Αυτό έκανε γνωστό ο σχολικός σύμβουλος φιλολόγων Ροδόπης Δημήτρης Βλάχος χαρακτηρίζοντας την ενέργεια ως “μία καλή πρωτοβουλία, η οποία δεν στοιχίζει τόσο …αλλά προσφέρει τόσα”. Το παραπάνω αναδείχθηκε στο πλαίσιο ημερίδας με θέμα: Σχεδιασμός και υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων τοπικής ιστορίας στο νομό Ροδόπης, η οποία πραγματοποιήθηκε από το Ιστορίας και Εθνολογίας – Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα “Σπουδές στην τοπική ιστορία – διεπιστημονικές προσεγγίσεις” σε συνδιοργάνωση με τον σχολικό σύμβουλο Φιλολόγων Ροδόπης και τη Δ.Δ.Ε. Ροδόπης.

Κατά τη διάρκεια της ημερίδας, πραγματοποιήθηκαν επτά εισηγήσεις εκπαιδευτικών, οι οποίοι έχουν “τρέξει” διαδραστικά προγράμματα διδασκαλίας τοπικής ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Στόχος ήταν η ανταλλαγή απόψεων και ιδεών, για την προώθηση της διδασκαλίας της τοπικής ιστορίας της Κομοτηνής.

Δ. ΒΛΑΧΟΣ: “ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΜΑΥΡΑ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ”
“Η καινοτομία της ημερίδας είναι πως περιλαμβάνει την εμπειρία των εκπαιδευτικών, δηλαδή δεν εξετάζουμε την ιστορία σε αμιγώς θεωρητικό επίπεδο”, ανέδειξε αρχικά ο κος Βλάχος, ο οποίος στη συνέχεια υπογράμμισε πως τα πράγματα “δεν είναι τόσο μαύρα στην τοπική ιστορία”.
Εξηγώντας το παραπάνω, είπε πως “προβλέπεται η διάθεση ωρών για την υλοποίηση προγραμμάτων τοπικής ιστορίας -σε γυμνάσιο και λύκειο. Πέρσι και φέτος, προβλέπονται περίπου δέκα ώρες για όλη τη σχολική χρονιά, σε σύνολο 42 ωρών για το κανονικό μάθημα ιστορίας”. Βεβαίως, έγκειται στη διακριτική ευχέρεια του εκάστοτε εκπαιδευτικού το κατά πόσο θα τις ενεργοποιήσει.

“Η τοπική ιστορία λοιπόν είναι και θεσμικά παρούσα”, ήταν η διαπίστωσή του, ενώ η πεποίθηση που εξέφρασε ήταν πως “θέλουμε περισσότερο τοπική ιστορία, γιατί θέλουμε να ενισχύσουμε το θέμα του συνανήκειν, την αγάπη για την πατρίδα. Και η πατρίδα είναι η ιδιαίτερη πατρίδα, είναι αυτή που την γευτήκαμε, την αγγίξαμε, την περπατήσαμε. Είναι οι δρόμοι, τα ποτάμια, τα πρόσωπα, οι αναμνήσεις. Όλα αυτά δημιουργούν το αίσθημα του συνανήκειν: Είμαστε όλοι διαφορετικοί, αλλά μοιραζόμαστε έναν κοινό τόπο, τον τόπο μας”. Καταληκτικά, διαπίστωσε ότι “δεν έχουμε τόση τοπική ιστορία όση θα θέλαμε, αλλά είμαστε προς την κατεύθυνση αυτήν της συνειδητοποίησης της ανάγκης παρουσίας της αλλά και του σχεδιασμού και της υλοποίησης δράσεων”.

ΑΓΓ. ΠΑΛΗΚΙΔΗΣ: “ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ”

Ο επίκουρος καθηγητής Διδακτικής της Ιστορίας στο τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του Δ.Π.Θ. Άγγελος Παληκίδης, ανέλυσε το θέμα: Όταν η Διδακτική της Ιστορίας συναντά την τοπική ιστορία.

Μεταξύ πολλών καίριων διαπιστώσεών του, ο ομιλητής υπογράμμισε πως “η τοπική ιστορία έχει εξαιρετικά οφέλη για τους μαθητές, ως πολίτες της Ελλάδας και της ιδιαίτερης πατρίδας τους.

Τους φέρνει σε επαφή με τον τόπο τους, με πράγματα που βλέπουν καθημερινά, αλλά και με ιστορικές πηγές που δεν είχαν διανοηθεί ότι θα υπήρχαν, δηλαδή ακόμη και με αφηγήσεις των παππούδων τους”.

Κατόπιν στάθηκε στην καλλιέργεια τοπική συνείδησης και τόνισε πως “πρέπει να έχουμε συνείδηση της ιδιαίτερης πατρίδας μας.
Η ενεργητική συμμετοχή των μαθητών, με ερευνητικά εργαλεία και με αξιοποίηση ιστορικών πηγών της καθημερινότητας, θα προσφέρει εξαιρετικά οφέλη στους μαθητές”.

Καταληκτικά, ο κος Παληκίδης επεσήμανε ότι “θα έπρεπε το υπουργείο Παιδείας να έχει μία σταθερή εκπαιδευτική πολιτική πάνω σε αυτά τα θέματα” και στάθηκε στην πρωτοβουλία που έχει ξεκινήσει στην Κομοτηνή, ώστε “να προκληθεί ένα γενικότερο ενδιαφέρον σχετικά με την τοπική ιστορία και τις σύγχρονες μεθόδους με τις οποίες μπορεί να διδαχθεί αυτή στο σχολείο”.

Pin It on Pinterest

Share This