Η εικαστική αφήγηση ενός θαύματος/ Φρανθίσκο ντε Γκόγια ι Λουθιέντες, Το θαύμα του Αγίου Αντωνίου, Δημήτρης Βλάχος, περιοδικό Δίοδος, τεύχος 10, Σεπτέμβριος 2016

"...Το θέμα της νωπογραφίας του τρούλου παραπέμπει στην αποκατάσταση της αδικίας. Με τη θαυματουργική παρέμβαση του Αγίου ένας αθώος, που επρόκειτο να καταδικαστεί για φόνο που δεν διέπραξε, σώζεται κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή. Η ανθρώπινη δικαιοσύνη είναι τυφλή...

Το ελληνικό μεσημέρι

Το ελληνικό μεσημέρι

Δημήτρης Βλάχος, Η σιωπηλότατη ώρα του μεσημεριού, απόσπασμα από το Δημήτρης Βλάχος, Ένα χαστούκι από παπαρούνες/ μια ποιητική του κόκκινου, εκδ. Φιλοπρόοδη Ένωση Ξάνθης, Ξάνθη 2012, σσ. 141-144. "Το καλοκαίρι είναι ως εποχή το μεσημέρι του έτους. Η ώριμη ηλικία είναι...

Κύπρος, ημέρες μνήμης: “[…] Κάποτε –δεν μπορώ να το εξηγήσω –η μνήμη σ’ αυτό το φως γίνεται πιο σκληρή, μια ζύμη που τη στεγνώνει ο ήλιος…», Γ. Σεφέρης

20 Ιουλίου, του Προφήτη Ηλία σήμερα, ημέρα μνήμης. Μνήμης και αγάπης για την Κύπρο. Αφιερωμένο το παρακάτω δοκίμιό μου για τα Κυπριακά Ποιήματα του Γιώργου Σεφέρη (δημοσιεύτηκε στα 2010, περιοδικό δίοδος) στη μνήμη αυτών που χάθηκαν στις τραγικές εκείνες μέρες του...

“…τα πάθη κυβερνάνε”: Μια δοκιμή κατανόησης του ανθρωπολογικού θεμελίου της πολιτικής

Το παρακάτω δοκίμιο συμπεριλαμβάνεται στο Δημήτρης Βλάχος, "Εδώ ήταν η Τροία μου!"/ Τόποι στοχασμού της ανθρώπινης κατάστασης/Όμηρος-Θερβάντες-Αλμπέρ Καμύ-Θουκυδίδης-Γιώργος Σεφέρης, εκδ. Ρώμη, Θεσσαλονίκη 2016, σσ. 55-77 . Δημοσιεύτηκε, επίσης,  στο περιοδικό δίοδος,...

“Υπόκλιση στο όνειρο…”: μια εικαστική ανάγνωση του βιβλίου του Ιγνάτη Χουβαρδά, Υπόκλιση στον πειρασμό, από τον Δημήτρη Βλάχο

"...Τα κορίτσια του Ιγνάτη Χουβαρδά δεν είναι γυναίκες. Μοιάζουν αρχετυπικά περισσότερο με νεράιδες και με ονειροφαντασίες,  γι’ αυτό κι όταν χάνονται δεν αφήνουν την πικρή γεύση, σαν και αυτή που αφήνει η γυναίκα όταν χάνεται. Ο  συγγραφέας της Υπόκλισης στον...

Δημήτρης Βλάχος, “Εδώ ήταν η Τροία μου!”/ Τόποι στοχασμού της ανθρώπινης κατάστασης/ Όμηρος – Μιγκέλ Ντε Θερβάντες – Αλμπέρ Καμύ – Θουκυδίδης – Γιώργος Σεφέρης, εκδόσεις Ρώμη, Θεσσαλονίκη 2016

"Αλήθεια, πώς γεννιέται ένας τόπος; Πώς αναδύεται από τον αδιάφορο γεωγραφικό χώρο; Πώς ένα ακρογιάλι (της Τρωάδας), ένα ποτάμι (του Ηράκλειτου), ένας βράχος (η Ακρόπολη των Αθηνών) γίνονται  το κέντρο, το σημείο αναφοράς για έναν γεωγραφικό και πολιτισμικό, κατ’...

Έρως και Πολιτική: μια δοκιμή εικαστικής και στοχαστικής διερεύνησης του πολιτικού έρωτος στον παραδειγματικό λόγο του Θουκυδίδη, Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2016, Φιλοπρόοδη Ένωση Ξάνθης

Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2016  [20.00] Λαογραφικό & Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης  «Έρως & Πολιτική  Μια δοκιμή εικαστικής & στοχαστικής διερεύνησης του πολιτικού έρωτος στον παραδειγματικό λόγο του Θουκυδίδη» Μέσα από τον λόγο και την εικόνα αναλαμβάνεται από τον...

“Μεγαλοψυχία, θάρρος και λίγη μαγεία: η μυστική συνταγή ενός καλού μαθήματος λογοτεχνίας”, από τη παρουσίαση του βιβλίου “Προσεχώς Εμείς Μεγαλώνουμε”

Δημοσιογραφική κάλυψη από την εφημερίδα Παρατηρητής Θράκης, 23-01-2016: Παρουσίαση του βιβλίου "Προσεχώς Εμείς Μεγαλώνουμε" για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας στη μειονοτική δευτεροβάθμια εκπαίδευση   Ηχογραφημένη η βιβλιοπαρουσίαση και αναρτημένα τα κείμενα του...

Η φιλοσοφία ως μαρτυρία

Παρουσίαση του βιβλίου του Χρήστου Βουδούρη, Ο Αναγνώστης ως Μάρτυρας της Προσωπικής του Ιστορίας, εκδ. Μη Πράξις. Για τη δημοσιογραφική κάλυψη της βιβλιοπαρουσίασης από την εφημερίδα Παρατηρητής της Θράκης κλικ  στον σύνδεσμο:  Η φιλοσοφία ως μαρτυρία...

Με αφορμή τη γέννηση του Θερβάντες, 29 Σεπτεμβρίου 1547: “Δον Κιχώτης, το αρχέτυπο της ευγενούς τύφλωσης”

29 Σεπτεμβρίου 1547 γεννήθηκε ο συγγραφέας του Δον Κιχώτη, ο Μιγκέλ ντε Θερβάντες Σααβέρδα. Σ' αυτόν τον περιπλανώμενο Ιππότη (el Caballero Andante), τον Δον Κιχώτη του Θερβάντες, τον Iππότη της  Ελεεινής Μορφής  (el Caballero de la Triste Figura), το αρχέτυπο της...

Το τρίτο πόδι / Μια δοκιμή θεμελίωσης της πολιτικής στην απορία (Παρατηρητής της Θράκης, 22/09/2015)

"...«Ντο ψήφισα πα χαμπάρι κι έχω…». Πώς να «μεταφράσεις» τώρα αυτή τη φράση του Πόντιου γέροντα με τη μοναδική απορητική χροιά και τη δραματική ένταση της φωνής του, πρωτεϊκή στην εκφορά της στη  μητρική του γλώσσα, χωρίς να την προδώσεις;  Χωρίς να προδώσεις τη...

Τα φορτία της ζωής μας – και κρίμα που δεν το γνωρίζουμε – μπορούν να γίνουν τα καλύτερα δώρα. Το καλύτερο πράγμα που μπορεί να συμβεί σ’ εμάς είναι ένα φορτίο, μια ευθύνη, κάτι που πρέπει να κάνουμε», Μπεν Κίνγκσλεϊ

Από τη συνέντευξη  του υπέροχου Μπεν Κίνγκσλεϊ στο Βήμα Πολιτισμός, 11/01/2004: "- Ας αλλάξουμε λίγο θέμα. Νιώθετε ότι η ζωή σας έχει αλλάξει από τη στιγμή που πήρατε τον τίτλο τού σερ; «Ναι. Για το πώς ακριβώς όμως δεν είμαι απολύτως βέβαιος. Πάντως, όποτε πλέον...

“Believe nothing you hear, and only one-half that you see” (Μην πιστεύετε τίποτα απ΄ όσα ακούτε, και μόνο τα μισά απ’ όσα βλέπετε)

Ο Πλάτων με την αλληγορία του σπηλαίου στην Πολιτεία του μάς πρότεινε μια ερμηνεία του πολιτικού φαινομένου και μας έδειξε ότι η κακοδιοίκηση και γενικότερα η κακοδαιμονία των (πόλεων)-κρατών οφείλεται στην απαιδευσία. Ο Πόε με το διήγημά του "Το σύστημα του δρος...

Linguistic convoy

              Μια φρέσκια ιστοσελίδα νέων γλωσσολόγων: http://linguisticconvoy.tumblr.com/  

Περί αισχύνης (η επικίνδυνη γοητεία των λέξεων), Θουκυδίδης

Στον διάλογο Αθηναίων - Μηλίων ο Θουκυδίδης βάζει στο στόμα των Αθηναίων τα παράκατω λόγια (V, 111, 2-5). Στόχος τους, βέβαια, είναι να κάμψουν την αντίσταση των Μηλίων, ωστόσο μας καλεί να ξανασκεφτούμε με τη λογική  την επικίνδυνη γοητεία των λέξεων (στην προκειμένη...

Fuzzy logic, fuzzy policy, fuzzy tree..

https://www.youtube.com/watch?v=ATDJ8VPJG5s Στην fuzzy εποχή μας (fuzzy λογική, fuzzy πολιτική, fuzzy ανθρώπινες σχέσεις) το θολό, το θαμπό και το ασαφές γοητεύουν περισσότερο από ποτέ. Ίσως γιατί το fuzzy ανταποκρίνεται στο άλογο στοιχείο της ανθρώπινης φύσης μας...

“Εμείς οι φιλόλογοι”, Φρ. Νίτσε

    "Η στάση του φιλολόγου απέναντι στην αρχαιότητα είναι στάση απολογητική ή, ακόμη, καθορίζεται από την πρόθεση του να εντοπίσει στην αρχαιότητα ό,τι εκτιμά η δική μας εποχή. Το σωστό αφετηριακό σημείο είναι το αντίθετο: να ξεκινάς δηλαδή από την επίγνωση...

Pin It on Pinterest

Share This